Näin haet avustusta pilaantuneen alueen selvittämiseen tai puhdistamiseen

Valtionavustusta myönnetään vaiheittain, sillä pilaantuneisiin alueisiin liittyvät hankkeet etenevät vaiheittain. Siksi valtionavustusta suositellaan hakemaan ensin pelkästään selvittämiseen, tämän jälkeen tarvittaessa lisätutkimuksiin sekä riskin- ja kestävyydenarviointiin ja vasta näiden jälkeen tarvittaessa puhdistamiseen.

Huom! Valtion aluehallinnon uudistus tuo muutoksia pilaantuneiden alueiden avustusten hakemiseen. Päivitämme ajantasaiset hakuohjeet näille sivuille alkuvuodesta 2026, kun Lupa- ja valvontavirasto aloittaa toimintansa. Nykyinen avustusjärjestelmä sulkeutui 25.8.2025, ja uusi avautuu alkuvuodesta 2026.

Lue lisää:


Milloin avustus maksetaan?

Kun sinulle on myönnetty avustus ja olet toteuttanut suunnitelman mukaisen hankkeen valmiiksi, maksa ensin lasku. Täytä sen jälkeen maksatushakemus päätöksessä annettuun määräaikaan mennessä.

Jos olet hakenut avustusta sähköisesti Aluehallinnon asiointipalvelun kautta, jätä myös maksatushakemus liitteineen asiointipalvelussa Maksatukset-välilehden kautta.

Jos olet hakenut avustusta tulostettavalla lomakkeella, hae myös maksatusta tulostettavalla lomakkeella. Maksatushakemus toimitetaan sähköpostilla Pirkanmaan ELY-keskuksen kirjaamoon ([email protected])  tai postitse KEHA-keskuksen maksatusyksikköön (KEHA-keskus, maksatusyksikkö, PL 1002, 00521 Helsinki).

Lisätietoja maksatuksesta löydät KEHA-keskuksen verkkosivuilta (keha-keskus.fi). Maksatushakemuksia koskevat tiedustelut voi lähettää sähköpostitse: [email protected]
 

Näin käytät valtionavustusta